رئیس گروه عربی دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش ضمن مرور مولفهها و تغییرات کتابهای جدیدالتالیف عربی متوسطه اول گفت: آموزش کتب جدید به مدرسان عربی از چهارم مردادماه آغاز میشود. عادل اشکبوس در گفتوگو با خبرنگار «آموزش وپرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به مروری بر تغییرات کتاب جدیدالتالیف عربی پایه نهم پرداخت و گفت: حدود 13، 14 سال بود که کتابهای عربی تغییری نکرده بودند و تنها تغییرات محدودی در تصاویر و برخی مطالب کتابها اعمال شده بود. وی افزود: سرانجام همزمان با تغییر نظام آموزشی، 336 کتاب درسی هم مشمول تغییراتی شدند و بنا شد هر سال کتابهای دو پایه تغییر کند. رئیس گروه عربی دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طی دو سال گذشته کتاب عربی پایه هفتم و سال گذشته کتاب عربی پایه هشتم تغییر کردند و امسال کتاب عربی پایه نهم جدیدالتالیف است گفت: رویکرد درس عربی پرورش مهارتهای چهارگانه زبانی شامل شنیدن، خواندن، نوشتن و سخن گفتن است. اشکبوس افزود: در حالی که در زبان انگلیسی سخن گفتن مهم و پررنگتر است، اما در عربی قدرت درک متون برای ما حائز اهمیت است. وی با اشاره به اینکه عربی تنها درسی است که آموزش آن در قانون اساسی تکلیف و در آن قید شده هدف از آموختن درس عربی کمک به فهم بهتر ادبیات فارسی، قرآن و معارف دینی است افزود: در واقع درس عربی یک درس ابزاری است و در برنامه درس ملی که سند راهبردی ماست نیز بر این موضوع تاکید شده است. اشکبوس با بیان اینکه سعی کردیم محتوای درس عربی را به گونهای تنظیم کنیم که به فهم و درک متون فارسی و معارفی ما کمک کند، اظهار کرد: کتب جدید متن محور هستند و دانشآموز باید به قدرت فهم و درک متون برسد و بتواند واژگان و اصلاحات به کار گرفته شده در ادبیات و اشعار کهن فارسی را ترجمه کند. وی درباره آموزش “مکالمه”در کتب درسی جدید عربی گفت: به “مکالمه” به عنوان چاشنی آموزش و یک تمرین زیبا نگاه میکنیم که به کلاس تحرک میدهد. سر کلاس به مکالمه در حد ابتدایی میپردازیم. ما حتی به معلمها تاکید کردیم که اگر دانش آموزان در حین مکالمه قواعد و واژگان را صحیح به کار نبردند به آنها فشار نیاورند، تمام زیبایی سخن گفتن به همین غلطهایی است که ممکن است دانشآموزان در حین صحبت کردن داشته باشند. در واقع برای کسی که عربی زبان مادریاش نیست تکرار این اشتباهات عیبی ندارد. اشکبوس درباره نحوه آموزش “قواعد” عربی در کتابهای جدید نیز گفت: تغییری که اتفاق افتاده این است که برای آموزش قواعد و دستور زبان از دریچه قواعد فارسی وارد شدیم تا یادگیری آسانتر شود. به عنوان مثال اگر شما ضمایر عربی را به صورت «هو، هما، هم، هی، هما، هن» فرا گرفتهاید اکنون ما به ترتیب «من، تو، او، ما، شما و ایشان» ضمایر را به دانشآموزان آموزش میدهیم. رئیس گروه عربی دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی معلمان عربی تصور میکنند که کتاب جدید متنمحور است و بر قواعد تکیهای ندارد، گفت: این در حالی است که شیوه تالیف کتاب جدید این است که دانشآموز قاعده را بخواند تا متن را دریابد. به عنوان مثال وقتی در درس علوم با واژه “تبخیر” روبهرو میشود، بداند که از واژه بخار گرفته شده یا متساویالساقین یعنی دو ساق مساوی. وی با اشاره به اینکه کتاب عربی پایه هفتم سختتر شده است، اما نمرات دانش آموزان بهبود یافته و علاقهشان بیشتر شده، گفت: توفیقمان در کتب جدید خوب بوده است. رئیس گروه عربی دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه آموزش به مدرسان عربی از چهارم مردادماه آغاز و از هر استان چند نماینده برای شرکت در کلاسها به تهران خواهند آمد گفت: فیلمهای آموزشی هم تهیه شده که روش تدریس کتاب را در آن توضیح دادیم و چهار دبیر موفق با چهار روش متفاوت بخشهایی از کتاب را آموزش میدهند.
حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در رابطه با چگونگی افزایش شهریه دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی جدید گفت: شهریه ثابت دانشگاه آزاد برای دانشجویان فعلی دانشگاه تغییر نمیکند و افزایشی در این بخش نداریم. وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد، یک میلیون و 700 هزار دانشجو است، افزود: شهریه متغیر برای این دانشجویان در سال تحصیلی جدید 15 درصد افزایش مییابد. میرزاده ادامه داد: همچنین دانشجویان جدیدالورود که از مهرماه امسال به جمع دانشجویان دانشگاه آزاد میپیوندند نسبت به سال گذشته باید 15 درصد شهریه ثابت و متغیر بیشتر پرداخت کنند.
معاون سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ثبت نام دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی به علت مصادف شدن با ایام تعطیلات عید سعید فطر با تاخیر انجام میگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عباس علایی نوین گفت: ثبت نام دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی مرداد ماه انجام میگیرد. وی ادامه داد: شروع فرآیند ثبت نام بدون آزمون دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای دانشگاه جامع علمی – کاربردی به دلیل مصادف شدن با ایام تعطیلات عید سعید فطر با تاخیر انجام می شود. معاون سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی از آمادگی مراکز آموزش عالی علمی – کاربردی برای پذیرش داوطلبان تحصیل در این دانشگاه خبر داد و خاطر نشان کرد: برای نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵-۹۴ با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات لازم برای پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی – کاربردی سراسر کشور در نظر گرفته شده است و فرآیند ثبت نام متقاضیان ورود به دوره ها به علت تقارن با تعطیلات عید سعید فطر با تاخیر انجام خواهد شد. وی ادامه داد: برهمین اساس زمان دقیق ثبت نام بدون آزمون دوره های کاردانی فنی و حرفهای متعاقبا از طریق پرتال دانشگاه جامع علمی-کاربردی و سازمان سنجش و آموزش کشور به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: نتایج سطحبندی مربوط به دانشگاهها و مؤسسات غیردولتی اعلام شد. دکتر علی آهون منش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اعلام نتیجه سطح بندی دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم گفت: نتیجه سطح بندی دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی اعلام شد. وی افزود: وزارت علوم دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی را در ۵ رده سطح بندی کرد. رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: از مجموع ۳۵۸ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی ۲۶۹ موسسه در این سطح بندی قرار داده شدند. وی ادامه داد : برخی از این مؤسسات و دانشگاههای غیردولتی به دلیل ناکافی بودن اطلاعات مورد نیاز و همچنین دیر رساندن مدارک نتوانستند در این سطحبندی شرکت کنند. آهون منش افزود: براساس این سطح بندی، ۴۷ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی در سطح یک، ۷۸ دانشگاه و موسسه غیرانتفاعی در سطح دو، ۸۱ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی در سطح سه ،۵۱ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی در سطح چهار و ۱۲ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی در سطح پنج قرار گرفتند. موسسات آموزش عالی سطح ۱ محدودیت توسعه ندارند وی افزود: براساس اعلام وزارت علوم موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی که در سطح یک قرار دارند، از حمایت وزارت علوم برخوردار بوده و محدودیت توسعه نیز ندارند. اعمال محدودیت توسعه برای موسسات سطح ۲ رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی ادامه داد: دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی که در سطح دو قرار دارند از سوی وزارت علوم حمایت می شوند ولی محدودیت توسعه دارند. کاهش فعالیت موسسات سطح ۳ وی ادامه داد: موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی که در سطح سه قرار دارند، محدودیت توسعه داشته و همچنین فعالیت آنان نیز کاهش می یابد. پذیرش صفر برای موسسات سطح ۴ آهون منش افزود: موسسات و دانشگاه هایی که در سطح چهار قراردارند، نه تنها محدودیت توسعه، بلکه ممنوعیت توسعه نیز داشته و ظرفیت و توسعه آنها کاهش می یابد و تعداد دانشجویان آنها به سمت صفر حرکت می کند. امکان انحلال برای موسسات سطح ۵ وی یادآورشد: موسسات و دانشگاه هایی هم که در سطح پنج قرار دارند، ممنوعیت توسعه همراه با قطع وضعیت پذیرش داشته و امکان انحلال آنها نیز بررسی می شود، یعنی تا ۶ ماه به این موسسات فرصت داده می شود و در صورتی که نتوانند شاخص های مورد نظر را کسب کنند منحل می شوند.